'Kecoh' Doktor Cun Tolong Mat Rempit

Diterbitkan: Rabu, 24 Mei 2017 10:40 AM

(Ubah saiz teks)

PETALING JAYA: Mat rempit sememangnya 'jaguh' ketika beraksi di jalan raya, namun mereka juga manusia biasa dan wajar dibantu apabila terbabit dalam kemalangan.

Seorang doktor wanita telah membuktikannya, apabila beliau sanggup memberhentikan keretanya untuk memberi bantuan kecemasan kepada penunggang motosikal yang tersadai di tepi jalan akibat kemalangan.

Selain dipuji atas keprihatinannya, doktor berkenaan, yang dilihat muda dan cantik turut mendapat perhatian netizen kerana beliau yang berbangsa Cina telah tampil membantu pemuda Melayu itu.

Kisah doktor wanita ini mula menjadi tular apabila rakan mangsa, Muhammad Aizuddin yang berada di tempat kejadian memuat naik posting penghargaan untuk doktor berkenaan, Selasa.

"'Respect' kat amoi ni. Walaupun dia tau kami mat rempit, dia berhenti tolong sebab dia doktor. Aku suruh dia gerak dia cakap 'tak apa, saya tunggu ambulans sampai'.

"Kau carilah dia bila kau dah sihat. Dialah yang suruh aku beli air gula, dialah yang siram luka kau. 'Gentle' gua respect," tulisnya di Facebook.

Walaupun doktor tersebut 'dihujani' pujian kerana menunaikan tanggungjawabnya tanpa mengira bangsa dan agama, berlainan pula dengan Muhammad Aizuddin yang dikecam sebahagian netizen.

Mereka mendakwa posting tersebut berbaur perkauman dan beliau turut dituduh sebagai seorang mat rempit yang sengaja memuat naik posting yang sanggup memburukkan bangsa sendiri semata-mata mahu menjadikan posting itu tular.

Dikecam sedemikian, Muhammad Aizuddin pun tampil membuat posting balas.

"Kepada akak-akak dan abang-abang yang cakap saya main isu perkauman tu, first of all saya memang mat rempit, kedua saya tak main isu perkauman pun. Saya cuma nak selidik jika doktor Melayu apa respon," tulisnya.

Beliau turut meminta maaf jika postingnya itu membuatkan ada pihak yang tersalah tafsir atau terasa hati.

Apa yang pasti, tindakan profesional doktor wanita itu yang tidak memilih-memilih dalam menghulurkan bantuan wajar dicontohi semua rakyat Malaysia.

Tags / Kata Kunci: Mat Rempit , doktor wanita , kemalangan

iklan

Video

Jumaat, 20 Oktober 2017 2:30 PM

Umur Dah Lanjut Pun Nak Menyanyi Lagi?

Jumaat, 20 Oktober 2017 9:00 AM

#akuStar: Irfan Haris - Pesan

Jumaat, 20 Oktober 2017 8:30 AM

Donut Untuk Sang Hero

Khamis, 19 Oktober 2017 1:00 PM

Lebih Baik Jual Album Sendiri - Firman

Khamis, 19 Oktober 2017 9:00 AM

Tudiaaa... Fesyen Mengancam Selebriti ASK2017

Khamis, 19 Oktober 2017 8:30 AM

Keringat Wanita Waja

Rabu, 18 Oktober 2017 10:52 AM

"Saya Bukan Ustaz" - Opick

Selasa, 17 Oktober 2017 2:49 PM

Video Majlis Resepsi 'Tycoon' Air Asia Tular

Selasa, 17 Oktober 2017 2:24 PM

Sabar Kakak, Benda Boleh Bincang...

Kolumnis

iklan

Iklan