"Artikel WSJ Dengan Sendirinya Beri Penjelasan," Kata Dow Jones Kepada Peguam PM

Diterbitkan: Jumaat, 24 Julai 2015 7:30 AM

(Ubah saiz teks)

PETALING JAYA: Dow Jones & Company Inc menyatakan bahawa tidak perlu bagi pihaknya memberi penjelasan mengenai dua artikel yang disiarkan oleh Wall Street Journal (WSJ) yang bertujuan menuduh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyalahgunakan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Dalam jawapannya kepada peguam Perdana Menteri, syarikat yang memiliki WSJ itu berkata laporan yang diterbitkan pada 2 Julai dan diikuti oleh artikel pendapat pada 6 Julai dengan sendirinya telah memberi penjelasan kerana ia adalah 'berdasarkan fakta yang ada'.


"Dalam surat anda, anda ingin mendapatkan pengesahan sama ada pendirian (kami) diambil (Artikel Berita dan Pendapat) di mana anak guam (anda) menyalahgunakan hampir AS$700 juta milik 1Malaysia Development Berhad.

""Kami percaya permintaan anda tidak perlu kerana Artikel Berita dan Pendapat bercakap bagi diri mereka sendiri," peguam Dow Jones dan ketua pegawai pematuhan Jason P. Conti dipetik sebagai berkata dalam surat yang dilihat oleh Malay Mail Online.

Syarikat ini bertindak balas terhadap permintaan peguam Najib, Hafarizam Wan & Aisha Mubarak Advocates & Solicitors dalam surat bertarikh 8 Julai yang meminta pengesahan WSJ sama ada ia mempertahankan laporan yang mendakwa anak guamnya menyalahgunakan hampir AS$700 juta (RM2.6 bilion)
yang dimiliki oleh 1MDB.

Surat dari firma undang-undang Najib menggesa Dow Jones menyatakan pendiriannya terhadap artikel yang dibuat kerana mereka secara kolektif mencadangkan WSJ tidak pasti sumber asal wang itu dan apa yang berlaku kepadanya, namun cuba mewujudkan gambaran bahawa Perdana Menteri bersalah menyalahgunakan AS$ 700 juta .

Walau bagaimanapun, Conti menyatakan bahawa artikel pada 2 Julai, bertajuk “Malaysia leader’s accounts probed”, jelas telah menyatakan bahawa wang yang dijejaki tidak menunjukkan bagaimana dana itu dibelanjakan.

Peguam itu juga menegaskan bahawa artikel pada 2 Julai adalah laporan berita manakala artikel bertarikh 6 Julai bertajuk "Scandal in Malaysia" adalah artikel berbentuk pendapat yang berasaskan fakta yang telah ditampilkan.

"Kesimpulannya, ia cukup jelas bahawa artikel berita itu adalah adil dan ringkasan tepat kepada peristiwa semasa, dan pendapat itu memasukkan komentar yang munasabah berdasarkan fakta.

"Sebarang cadangan lain adalah tidak kena pada tempatnya dan tidak berasas," Conti dipetik sebagai berkata oleh Malay Mail Online.

Tambahnya, penerbit AS itu masih belum melantik wakil undang-undang di Malaysia memandangkan tindakan undang-undang masih belum diambil terhadap WSJ terhadap laporannya.

"Jika dan apabila anda berbuat demikian, kami akan mempertimbangkan pelantikan peguam cara di Malaysia," Conti menulis dalam surat yang diterima peguam Najib, Khamis.

Firma undang-undang Perdana Menteri telah memberikan Dow Jones tempoh 14 hari untuk mengesahkan tuduhan terhadap anak guamnya.

Percubaan untuk menghubungi Datuk Mohd Hafarizam Harun, yang merupakan salah seorang peguam Najib, tidak berjaya.

Tags / Kata Kunci: 1MDB , Dow Jones , WSJ

iklan

Video

Ahad, 17 Disember 2017 9:00 AM

#akuStar: InTeam - Kasih Kekasih

Jumaat, 15 Disember 2017 2:27 PM

Biarlah Ia Berlalu" - Adi Putra

Jumaat, 15 Disember 2017 11:51 AM

Aksi 'Rempit' Fasha Sandha Jadi Perhatian

Jumaat, 15 Disember 2017 9:00 AM

#akuStar: Pesawat - Luluh

Khamis, 14 Disember 2017 1:00 PM

Peminat Lega Tiada Suara 'Kepit' Sajat

Rabu, 13 Disember 2017 9:00 AM

Jadi Pilihan Pekin Ibrahim, Siapa Donny Alamsyah?

Kolumnis

iklan

Iklan