KSN Mahu Ketua Jabatan Dan Agensi Perkhidmatan Awam Pantau Perkhidmatan Pegawai

Diterbitkan: Khamis, 4 Oktober 2012 12:00 AM

(Ubah saiz teks)

IPOH: Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa berkata ketua jabatan dan agensi perkhidmatan awam perlu turun padang untuk memantau sejauh mana keberkesanan perkhidmatan yang diberikan pegawai mereka kepada rakyat.

Beliau berkata langkah itu juga dapat menyelami sekali gus menyelesaikan masalah yang dihadapi pegawai-pegawai agar ia tidak menjejaskan tugas mereka dalam memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

"Ketua-ketua jabatan perlu mengunjungi pejabat masing-masing dari peringkat kementerian sehingga ke akar umbi sebagai menunjukkan tanggungjawab mereka kepada pegawai untuk menegur yang mana perkhidmatan mereka (pegawai) berikan perlu diperbaiki.

"Mereka juga (ketua) perlu mengucapkan tahniah kepada pegawai yang memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat seperti yang kita tahu terdapat agensi kerajaan yang menawarkan perkhidmatan awam bertaraf dunia," katanya ketika berucap pada majlis penutupan Persidangan Suruhanjaya-Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPAM) di sini, pada Khamis.

Turut hadir Pengerusi SPAM Tan Sri Mahmood Adam, Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Tan Sri Dr Zulkarnain Awang dan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Perak Datuk Kamarudzaman Mahmud.

Katanya, aktiviti turun padang ini selaras dengan konsep yang ditonjolkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang sentiasa menjalankan sesi bertemu rakyat dan patut dicontohi oleh ketua jabatan dan agensi perkhidmatan awam.

"Sebagai penjawat awam kita bukan setakat makan gaji tetapi cuba untuk memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat dengan menjalankan tugas yang baik seolah-olah kita buat sesuatu yang terbaik untuk diri kita sendiri," katanya.

Selain itu, katanya perkhidmatan awam juga perlu melaksanakan transformasi minda, memantapkan penyampaian perkhidmatan yang berorientasikan rakyat kepada semua pelanggan yang bertepatan dengan gagasan 1Malaysia "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

"Pelanggan sudah pasti mempunyai pelbagai kerenah...layanlah pelanggan masing-masing dengan sebaiknya dengan memastikan perkhidmatan yang disediakan sentiasa disenangi dan memuaskan hati pelanggan," katanya.

Mengenai persidangan selama empat hari itu bermula 1 Okt lepas, beliau berkata dalam membincangkan dan mengkaji mana-mana dasar atau peraturan yang sudah lapuk atau tidak sesuai lagi untuk digantikan atau ditambah baik, anggota SPAM perlu membuat penilaian berdasarkan justifikasi, berimpak tinggi, mempunyai nilai untuk wang serta memberi manfaat kepada rakyat dan negara. BERNAMA

iklan

Video

Jumaat, 24 November 2017 9:00 AM

#akuStar: Harry - Abang Lori Tenonenonet

Khamis, 23 November 2017 11:18 PM

Fazura Sah Tunangan Fattah Amin

Khamis, 23 November 2017 7:36 PM

Alahai KTM! Bila Isu Tren Tergelincir Nak Selesai?

Khamis, 23 November 2017 4:00 PM

Tatang Bagai Puteri, Tapi Ini Jadinya - Harris Baba

Khamis, 23 November 2017 3:45 PM

Tak Perlu 'FB Live' Anak Berjaya UPSR - Prof Muhaya

Khamis, 23 November 2017 2:32 PM

Bayar 'Ciput', Lepak Sampai Puas

Khamis, 23 November 2017 9:00 AM

Lagu Tak Layak, Ayda Jebat Sekadar Nak Tahu Punca

Rabu, 22 November 2017 7:00 PM

"Saya Sedih, Kecewa Dengan Nabil" - Chef Wan

Selasa, 21 November 2017 9:00 AM

Kenali Siapa Penyanyi Lagu 'Bismillah'

Kolumnis

iklan

Iklan