Jawatankuasa Khas Pengiklanan Pantau Iklan Kelirukan Pengguna

Diterbitkan: Jumaat, 20 Januari 2012 12:00 AM

(Ubah saiz teks)

BERA: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menubuhkan sebuah jawatankuasa khas pengiklanan yang akan membentuk satu peraturan bagi melindungi pengguna daripada semua bentuk iklan yang mengelirukan.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, jawatankuasa itu kini dalam peringkat akhir menyiapkan draf berkaitan peraturan itu membabitkan penyertaan pihak industri dan pertubuhan bukan kerajaan.

"Tujuan peraturan itu dibuat berikutan ramai pengguna didapati keliru dengan tawaran iklan yang dibuat," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) peringkat Parlimen Bera di Bera, di sini, Jumaat.

Ismail Sabri berkata, draf berkenaan dijangka siap sepenuhnya pada Jun.

Beliau berkata, dengan adanya peraturan itu yang akan diletakkan di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999, peniaga perlu merujuk kepada peraturan berkenaan sebelum mengadakan pelbagai tawaran menarik atau pengiklanan. - BERNAMA HSM MS SN

iklan

Video

Isnin, 20 November 2017 9:00 AM

#BiziBody: Nabila Razali Simpan Foto Aedy Ashraf?

Ahad, 19 November 2017 9:00 AM

#akuStar: Cikgu Meera - Oh Sayangku

Jumaat, 17 November 2017 4:25 PM

Tokan Kantoi Bungkus Dadah Dalam Plastik Teh

Jumaat, 17 November 2017 2:00 PM

Pesawat Dedah Punca Menyepi

Jumaat, 17 November 2017 9:00 AM

#akuStar: Hyper Act - Kasih

Khamis, 16 November 2017 2:00 PM

“Kalaulah Diberi Watak Utama...” - Riz Amin

Khamis, 16 November 2017 9:05 AM

Tak Tipu! Rawang Bypass Memang Gayat

Khamis, 16 November 2017 9:00 AM

Sufi Tak Mampu Tolak Haqiem Rusli

Rabu, 15 November 2017 9:00 AM

Bakat Mafarikha Tersia-sia Enam Tahun

Kolumnis

iklan

Iklan